Dzień 31 – majowe wyzwanie

Oto Twoje zadanie na dziś:

Dzień 31
Co będzie potrzebne? poniższa tabela, być może zeszyt
Co masz zrobić? Spójrz na całe MAJOWE WYZWANIE, na każdy dzień. Dla ułatwienia zebrałam tu wszystkie zadania w skrócie w jednej tabeli. Napisz mi (w komentarzu pod wpisem), jak Ci się podobało wyzwanie? Który konkretnie dzień podobał Ci się najbardziej i dlaczego? Czego nowego się nauczyłaś/nauczyłeś?
Po co? Bardzo satysfakcjonujące jest uświadamianie sobie, ile JUŻ człowiek zrobił, wykonał, nauczył się. Jeśli uczymy się rzetelnie, tzn. nie oszukując się samemu, to możemy być ze swojej pracy prawdziwie dumni.

.

.

 

Dzień Co Ci było potrzebne? Co trzeba było zrobić? Po co?
1 http://www.

facebook.

com/

NIEMIECKI

Odszukaj wśród moich codziennych słówek na fb słówka nr 100, 200, 300, 400 i 500 (a jeśli chcesz, to także 600, 700 i 800). Napisz przykład użycia tego wyrazu w zdaniu. Przy okazji, rzucisz okiem na kilkadziesiąt innych ważnych niemieckich słów, to taka sponataniczna minipowtórka na dobry początek ;).
2 Zeszyt i/lubhttp:/

/agnieszka

drummer.

wordpress.com/

2011/08/24/

zaloz-bloga-

po-niemiecku

Napisz po polsku DLACZEGO konkretnie chcesz się nauczyć niemieckiego i jak będzie wyglądało twoje życie, gdy już będziesz się płynnie tym językiem posługiwać. Motywacja to Twoje paliwo do nauki. Tankuj więc pozytywną motywację.
3 http://agnieszkadrummer.

wordpress.

com/

2011/02/23/

przymiotniki-

niemieckie

Wydrukuj sobie układankę – puzzle z przymiotnikami, o której już kiedyś pisałam.Potnij ją dokładnie na zaznaczone trójkąty, potasuj je dobrze i ułóż znowu w pierwotny kształt. Najlepiej uczymy się, gdy uczymy się wszystkimi zmysłami,  także zmysłem dotyku, np. układając elementy układanki…
4 Zeszyt,być może

słownik

Napisz sobie po polsku 10 rzeczy,  które ci najbardziej smakują. Jeśli ich nie znasz po niemiecku, to sprawdź w słowniku i też zapisz w zeszycie. Fajnie jest potrafić opisywać po niemiecku swoje życie, swoje ulubione, znienawidzone, wymarzone rzeczy… 

Twój niemiecki ma służyć Tobie w Twoim życiu 😉

5 Być możezeszyt i

słownik

Wypełnij podaną ankietę. Jest ona całkowicie anonimowa i po wysłaniu danych możesz sobie obejrzeć statystyki, co odpowiadają inni ;).Jeśli jakichś słówek jeszcze nie znasz – zapisz sobie. Ankieta dotyczy Ciebie i Twojego „dnia codziennego”. To różne proste pytania, które wypada rozumieć po niemiecku i na które wypada potrafić odpowiedzieć!
6 Głośnik dokomputera ;).

Być może

także zeszyt i

słownik

Posłuchaj tej piosenki kilka razy, postaraj się POŚPIEWAĆ razem z piosenką! Słuchanie niemieckojęzycznych piosenek, rozumienie ich, a tym bardziej współśpiewanie, to jedna z lepszych matod, aby poprawić swoje kontakty z niemieckim.
7 Zeszyt,ewentualnie

http://

http://www.verbformen.

de/

Wypisz sobie 10 lub 20 niemieckich czasowników. Odmień je wszystkie przez osoby i przypomnij sobie ich oba ważne czasy przeszłe. Czasowniki to „dusza” języka. Warto sobie czasem zrobić takie proste ćwiczonko, żeby nie wyjść z wprawy.
8 Zeszyt,ewentualnie

słownik

Narysuj sobie swoje własne drzewo genealogiczne i/lub „przyjacielskie”. Albo „drzewo” kogoś innego. Podpisz wszystkie koligacje rodzinne po niemiecku. To m.in. dobra powtórka zaimków dzierżawczych – mój, moja, jej, jego, ich itp.
9 Zeszyt,ewentualnie

słownik

Uświadom sobie, jakich 10 lub 20 niemieckich wyrazów nijak nie możesz zapamiętać. Każdy ma takie słabe punkty, nawet nauczyciele niemieckiego ;). Wypisz te wyrazy wolno i wyraźnie lewą ręką. Pisanie lewą ręką naprawdę pomaga w zapamiętywaniu. Dzięki temu „spoglądamy” na dany wyraz inną półkulą mózgu niż zwykle. To niewielki „trik” z wielkim działaniem. Polecam!
10 http://www.wdrmaus.de/

http://www.

kikaninchen.de

/kikaninchen/

index.html

http://www.

literacycenter

.net/lessonview

_de.php#

http://

europschool.

nuxit.net/

test_allemand/

static.php?

op=dico/

accueil_

dico_de.txt

W niemieckim internecie jest cała masa ofert dla dzieci. Warto i tam zajrzeć. Twoje zadanie na dziś, to „pochodzić” sobie po tych podanych tu stronach, obejrzeć, co chcesz, posłuchać sobie… Jeśli się gdzieś pogubisz, to możesz zawsze zacząć od początku. Dobre strony internetowe skierowane dla dzieci są graficznie doskonale dopracowane. Wiele rzeczy da się zrozumieć, bo zakres słownictwa jest ograniczony i wiele wynika z obrazków. Świetna zabawa nie tylko dla dzieci, serio.
11 Zeszyt,ewentualnie

słownik

Znajdź 10 czasowników, które mają dokładnie SIEDEM liter. Najwięcej niemieckich czasowników ma właśnie 7 liter, więc nie powinno być tak trudno ;). Dodatkowa podpowiedź: one są wszystkie dwusylabowe. Dobrze jest czasem schodzić z klasycznych ścieżek nauki i spoglądać na niemiecki jak na pogodną łamigłówkę.
12 Ewentualniemapa

Niemiec,

ewentualnie

zeszyt

Wydrukuj sobie podaną tu mapkę NiemiecZadanie dla początkujących: przyporządkuj nazwy Bundeslandów numerom na mapie.

Zadanie dla średniozaawansowanych: nazwij wszystkie Bundeslandy, nie patrząc na podpowiedzi.

Pytanie dla zaawansowanych: nazwij wszystkie Bundeslandy, nie patrząc na podpowiedzi. Do każdego Bundeslandu dopisz jego stolicę.

Uczycie się niemieckiego. Nawet nie wypada nie mieć bladego pojęcia o rozmieszczeniu Bundeslandów. Niemcy są krajem związkowym (Bundesland) i przez to „pozycja” poszczególnych Bundeslandów jest nieporównanie ważniejsza niż „pozycja” naszych polskich województw. Naucz się ich.
13 http://agnieszka

drummer.

wordpress.

com/2011/

11/25/puzzle-czasowniki-

niemieckie/

Wydrukuj sobie układankę – puzzle z czasownikami, o której już kiedyś pisałam.Wystarczy pod rysunkiem kliknąć na „print”. Potnij ją dokładnie na zaznaczone trójkąty, potasuj je dobrze i ułóż znowu w pierwotny kształt (oczywiście nie patrząc na ekran i nie ściągając rozwiązania, tylko zaglądając w razie potrzeby do słownika ;)).Jeśli jakichś czasowników z układanki jeszcze nie znasz – zapisz sobie w zeszycie. Najlepiej uczymy się, gdy uczymy się wszystkimi zmysłami,  także zmysłem dotyku, np. układając elementy układanki… A na dodatek to fajna zabawa.
14 Zeszyt,ewentualnie

słownik

Wypisz sobie 10 lub 20 przedmiotów, które teraz znajdują się w zasięgu twoich rąk (z rodzajnikami!). Jeśli nie znasz ich po niemiecku, to napisz najpierw po polsku, a następnie sprawdź w słowniku. Otacza Cię jakiś świat. Próbuj skłaniać się do myślenia o tym świecie, o tym otoczeniu, po niemiecku. To taka prosta, a skuteczna łamigłówka umysłowa.
15 http://bildwoerter

buch.pons.

eu/

static/all

/bildwoerterbuch

_bildwoerterbuch

_online

Kliknij na podany link. Znajdziesz tam słownik obrazkowy. Po lewej stronie jest lista głównych haseł. Kliknij na coś, co akurat Ciebie interesuje. Potem kliknij na jakieś dalsze, bardziej szczegółowe hasła. Pod większością obrazków wyświetlają się opisy z zielonym głośnikiem. Kliknij na głośnik – odsłuchasz sobie wymowę danego wyrazu po niemiecku. Po prostu pochodź sobie wirtualnie po niemieckojęzycznym świecie i go pozwiedzaj jak turysta w muzeum ;). Tak naprawdę najprościej jest „trafić” do mózgu obrazem, a nie czarnymi literkami na białym tle. Ba, łatwo powiedzieć, ale skąd brać te wszystkie obrazy? Ze słownika obrazkowego!
16 http://db.tt/

zkj4AAfL

Kliknij na podany link. Znajdziesz tam znaki drogowe do wydrukowania (3 strony). Jeśli nie masz pod ręką drukarki, to wystarczy, jeśli rozwiążesz to zadanie na ekranie.W każdej z trzech tabel przyporządkuj niemieckie określenia znaków właściwym znakom. Zakładam, że raczej znamy te znaki drogowe.  A jeśli nawet nie wszystkie znamy, to łatwo się domyślić, co oznaczają. W porównaniu z samymi znakami, ich opisy brzmią często „skomplikowanie”. Chcę tu udowodnić, że nawet, jeśli nie wszystkie słowa rozumiecie, uda się Wam domyślić, co do czego pasuje. 
17 zeszyt,być

może

słownik

Przeczytaj uważnie poniższy tekst. Znajdź w nim 15 błędów. Poprawianie błędów, zwłaszcza swoich własnych, to bardzo skuteczna metoda nauki, wierzcie mi. Większość ludzi nie lubi tego robić, a szkoda.  Robiąc korektę musimy się bardzo wnikliwie zająć tekstem, czasem nawet „porządniej” niż pisząc go…
18 być możezeszyt Zapoznaj się z filmem o „dürfen”, następnie rozwiąż podane poniżej ćwiczenia.  „dürfen” to bardzo ważny czasownik, warto go dobrze poznać!
19 duża kartkapapieru,

kolorowe

pisaki

Przerysuj i przepisz sobie bardzo uważnie załączoną tabelkę. Powieś gdzieś, gdzie często spoglądasz. Chodzi mi naprawdę o ODRĘCZNE przerysowanie, a nie wydrukowanie! To jedna z głównych tabeli gramatycznych języka niemieckiego. Bardzo ważna, bo dotyczy „problemu”, który większość uczących się niemieckiego uważa za jeden z najgorszych w niemieckim…
20 drukarka,nożyczki,

zeszyt

Wydrukuj sobie układankę – puzzle z rzeczownikami. Do rzeczowników dopisz rodzajniki. Potnij ją dokładnie na zaznaczone trójkąty, potasuj je dobrze i ułóż znowu w pierwotny kształt (oczywiście nie patrząc na ekran i nie ściągając rozwiązania, tylko zaglądając w razie potrzeby do słownika ;)).Jeśli jakichś rzeczownikó z układanki jeszcze nie znasz – zapisz sobie w zeszycie. Kolejna układanka jako pomoc do zrobienia czegoś „rękami”. Weź swój niemiecki w swoje ręce ;), nikt tego za Ciebie nie zrobi ;).
21 być możesłownik i

zeszyt

Poniżej podaję linki do kilku „minigier” do zabawy na dziś ;). Jeśli coś wyda ci się całkiem nowe, to sobie zapisz. 

Gry z http://www.leraningapps.org

 

Nie zawsze nauka musi być monontonna. Ba, nawet w ogóle nie powinna być! Warto odkrywać różne sposoby kontaktu z niemieckim, naukę potraktować trochę jak zabawę i/lub nieagresywną rywalizację z sobą samym.
22 Tabelaz dnia

19 😉

Odpowiedz poprawnie na pytania w ankiecie Końcówki przymiotników uchodzą w niemieckim za „tragedię” dla obcokrajowców. Na to pomaga a) uświadomienie sobie, jakie to wszystko wbrew pozorom jest logiczne b) nauczenie się tabeli z dnia 19 i c) ćwiczenia, ćwiczenia, ćwiczenia…
23 http://www.goethe.de/

lrn/prj/

gad/

deindex.

htm

Instytut Goethego ma na swojej stronie internetowej doskonałe materiały do ćwiczeń. Wejdź tam przy pomocy podanego linka. Spróbuj najpierw ze słuchu zrozumieć ile się da, a potem przeczytaj sobie wszystko czarno na białym.  Chcąc znać niemiecki musisz się też osłuchać z językiem mówionym. A to trochę trudne, bo często brakuje dobrych materiałów. Tu na tych podcastach możesz ćwiczyć do woli…
24 wyobraźnia 😉 Dziś wspólnie piszemy opowiadanie (w komentarzach pod spodem).Oto reguły gry.

Każdy może na raz napisać nie więcej niż 3 zdania. Cała historia ma się jakoś logicznie rozwijać, tzn. proszę o zdania na temat. Możecie wziąć udział dowolną ilość razy, ALE nie raz za razem, między każdym dwoma Twoim wpisem musi być przynajmniej jeden wpis kogoś innego. Postaram się moderować Wasze komentarze szybko, ale jeśli będę miała na raz 2 lub więcej wersji kontynuacji historii, to wybiorę tę, która jest ciekawsza lub/i poprawniej napisana.

Po to, aby się wspólnie kreatywnie pobawić ;).
25 http://agnieszka

drummer.

wordpress.

com/2010/01/15/

czasowniki-

czasowniki-

niemieckie/,

zeszyt

Pod podanym linkiem znajdziesz spis 100 najważniejszych niemieckich czasowników. Dlaczego najważniejszych? Bo najczęściej używanych!Zajmij się porządnie tymi czasownikami. Sprawdź, czy wszystkie prawidłowo rozumiesz. Jeśli nie – zapisz je sobie w zeszycie. Jeśli chcesz, zrób z nimi karteczki do nauki. Jeśli chcesz, podziel je sobie na różne listy: np. alfabetyczną. Albo według „typów”: czasowniki modalne, czasowniki rozdzielnie złożone, czasowniki zwrotne, czasowniki z „regularnym” Perfektem i z nieregularnym itp. Po prostu „polub” ten spis i się nim kreatywnie zajmij. Ucząc się niemieckiego warto zwrócić uwagę na różne wyjątkowo ważne „składniki” tego języka. Jednym z takich składników są bez wątpienia czasowniki, a właśnie zwłaszcza te najczęściej używane, bo po co np. uczyć się czasownika „szeptać” albo „skrobać”? Oczywiście, KIEDYŚ  i takie rzadsze czasowniki mogą się przydać, ale NAJPIERW opanujmy te najczęstsze, to taki pociąg ekspresowy w kierunku opanowania języka. Dopiero gdy już dojedziemy do celu będziemy sobie robić niespieszne wypady pociągami podmiejskimi w celu zwiedzania całej pięknej okolicy ;).
26 drukarka,nożyczki

http://db.tt/

mTkE2rZS

Dziś ostatnia układanka naszego majowego wyzwania. Tym razem puzzle zupełnie indywidualne – „zrób to sam” ;). Wydrukuj sobie PUSTE puzzle i wpisz w trójkąty to, co KONKRETNIE TOBIE jest potrzebne. Wklejam poniżej prosty przykład. Dla tych z wWas, którzy uczą innych załączam link do wersji w PowerPoint, wtedy możecie to sobie na komputerze znacznie wygodniej „obrobić” na własne potrzeby. Na swoich kursach, lekcjach itp. ciągle musicie się uczyć jakichś nowych słówek… Więc róbcie sobie takie układanki, to fajna, a jednocześnie skuteczna zabawa.
27 http://www.kursy

niemieckiego.

de

Zarejestruj się w moim nowym portalumetodaAD.pl.

(jeśli jeszcze nie jesteś zarejestrowana/zarejestrowany).

Z okazji Wyzwania Majowego dostaniesz automatycznie

151 punktów, żeby przerobić kilka pierwszych lekcji.

Ten kurs jest idealny dla wszystkich od początku nauki do poziomu ok. B1.

„Metoda AD” to wynik kilku lat mojej pracy… To kurs prosto, szybko i zrozumiale prowadzący przez najważniejsze zagadnienia języka niemieckiego. Wyrabia dużą systematyczność pracy, co jest zbawienne dla wyników nauki. Polecam! Ale najlepiej przekonajcie się sami.
28 http://db.tt/L7Z0AcVr Posłuchaj uważnie nagranego dialogu (trwa prawie minutę). Zadanie 1: SPISZ ten dialog ze słuchu (prawidłowy tekst podam oczywiście jutro). Zadanie 2: Nawet jeśli nie rozumiesz 100%, spróbuj wychwycić następujące informacje: a) Jak nazywa się sprzedawca szafy? b) Na którym piętrze mieszka właściciel szafy? c) Jaką wysokość ma szafa? d) Za ile szafa zostanie sprzedana? e) O której godzinie szafa zostanie odebrana? Osłuchuj się z brzmieniem autentycznego niemieckiego kiedy tylko masz taką okazję. Często „zderzenie z rzeczywistością” może być frustrujące ;). Ale naprawdę MOŻNA się osłuchać, tylko trzeba to ćwiczyć tak jak i pisanie, czytanie, mówienie…
29 AKTUALNEWIADO

MOŚCI po

niemiecku

Kliknij na podany link. Znajdziesz tam aktualnie wiadmomości z całego świata – oczywiście po niemiecku. Spróbuj zrozumieć choć trochę, z grubsza, z nagłówków i tytułów. Spotkanie z autentycznymi niemieckimi tekstami może być dość frustrujące, bo pokazuje nam, że nie wszystko jeszcze rozumiemy… Ale to nie szkodzi, kiedyś w końcu zrozumiemy ;). Warto zaglądać do aktualności po niemiecku, bo z języka polskiego wiemy z grubsza „o czym akurat mowa” na świecie i tym łatwiej nam coś zrozumieć.
30 być możesłownik;

różne

składniki

(przepis na

NUTELLA

KUCHEN

poniżej)

Zrozumieć przepis na ciasto z nutellą, a najlepiej je sobie od razu upiec! Nagradzaj się! Dziś trzydziesty dzień majowego wyznania, prawie doszliśmy do końca naszego niemieckiego maratonu. Gratuluję! Jeśli uczyłaś/uczyłeś się z nami regularnie, to był to kawał dobrej roboty! Ale nie samą nauką człowiek żyje i podchodzi do niej też inaczej, jeśli ma jakieś autentycznie miłe perspektywy. Naszą dzisiejszą miłą perspektywą jest der Nutellakuchen – przepis (das Rezept) poniżej. Smacznego!

 

.

.

WSZYSTKIM KILKUSET OSOBOM BIORĄCYM UDZIAŁ W WYZWANIU BARDZO DZIĘKUJĘ ZA WSPÓLNĄ ZABAWĘ!

Pozdrawiam wszystkich – a tym razem zwłaszcza uczestników „wyzwania” – bardzo serdecznie i do usłyszenia/zobaczenia itp. na różnych dalszych akcjach związanych z niemieckim!

Reklama

9 comments

  1. Maj z wyzwaniami był świetny. Codziennie niespodzianka. Co tydzień na zajęciach zdawałam relację co było.nowego. Pozdrawiam

  2. Dzień dobry Pani Agnieszko!
    Dzisiaj na kursyniemieckiego.de jest ćwiczenie, w którym nie jestem pewny zdania 18: Mam na imię Piotr. Teraz mam dylemat, czy mam użyć ich heiße czy też Mein Name ist.
    Co do wyzwania majowego jestem Pani bardzo wdzięczny. Tak ciekawy niemiecki to tylko u Pani. Nie wiem, czy gdziekolwiek indziej znajdę tak fajne zadania i w ogóle.
    Także jeszcze raz dziękuję bardzo i pozdrawiam
    Jakub Jeliński

    Mam nadzieję, że następne akcje związane z niemieckim będą równie ciekawe.

    1. W kursie na kursyniemieckiego.de z zasady wymagam wyłącznie tego, co już było wyjaśnione i przerobione wcześniej w tym kursie 😉 Więc nie powinno być takich dylematów ;).
      Pozdrawiam!

  3. Bardzo dziękuje za „majowe wyzwanie”urozmaiciło moją przygodę z niemieckim językiem,pomogło mi” rozwinąć skrzydła”aczkolwiek jestem trochę „do tyłu”jednak w swoim czasie realizuję zadania:)
    Serdecznie pozdrawiam Panią Agnieszko i wszystkich,którzy wyzwanie podjęli!!

  4. Bardzo dziękuję Pani Agnieszko za to wyzwanie! Szkoda, że to już koniec, bo było naprawdę bardzo miło. Dzięki Pani wreszcie nauczyłam się nazw i lokalizacji Bundeslandów, nazw znaków drogowych i odwiedziłam mnóstwo ciekawych stron, o których istnieniu nie wiedziałam. Mimo, że jestem na wyższym poziomie językowym, to jeszcze nigdy nie uczyłam się w tak interaktywny i ciekawy sposób. Nauka przez zabawę i systematyczność to jest to! Jeszcze raz bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam 🙂

  5. NIE DA SIE WYBRAC JEDNEGO…bo ok 90% bylo super 🙂
    W Kociele Katolickim po „Majowym” jest „Czerwcowe”…moze zatem cd wyzwan…
    Dziekuje za Pani prace i tu (Jezyk niemiecki) i kurs metoda AD…bardzo mi to pomaga w mobilizacji do nauki
    Pozdrawiam

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s