Oto Twoje zadanie na dziś:
Dzień | 31 |
Co będzie potrzebne? | poniższa tabela, być może zeszyt |
Co masz zrobić? | Spójrz na całe MAJOWE WYZWANIE, na każdy dzień. Dla ułatwienia zebrałam tu wszystkie zadania w skrócie w jednej tabeli. Napisz mi (w komentarzu pod wpisem), jak Ci się podobało wyzwanie? Który konkretnie dzień podobał Ci się najbardziej i dlaczego? Czego nowego się nauczyłaś/nauczyłeś? |
Po co? | Bardzo satysfakcjonujące jest uświadamianie sobie, ile JUŻ człowiek zrobił, wykonał, nauczył się. Jeśli uczymy się rzetelnie, tzn. nie oszukując się samemu, to możemy być ze swojej pracy prawdziwie dumni. |
.
.
Dzień | Co Ci było potrzebne? | Co trzeba było zrobić? | Po co? |
1 | http://www.
facebook. com/ NIEMIECKI |
Odszukaj wśród moich codziennych słówek na fb słówka nr 100, 200, 300, 400 i 500 (a jeśli chcesz, to także 600, 700 i 800). Napisz przykład użycia tego wyrazu w zdaniu. | Przy okazji, rzucisz okiem na kilkadziesiąt innych ważnych niemieckich słów, to taka sponataniczna minipowtórka na dobry początek ;). |
2 | Zeszyt i/lubhttp:/
/agnieszka drummer. wordpress.com/ 2011/08/24/ zaloz-bloga- po-niemiecku |
Napisz po polsku DLACZEGO konkretnie chcesz się nauczyć niemieckiego i jak będzie wyglądało twoje życie, gdy już będziesz się płynnie tym językiem posługiwać. | Motywacja to Twoje paliwo do nauki. Tankuj więc pozytywną motywację. |
3 | http://agnieszkadrummer.
wordpress. com/ 2011/02/23/ przymiotniki- niemieckie |
Wydrukuj sobie układankę – puzzle z przymiotnikami, o której już kiedyś pisałam.Potnij ją dokładnie na zaznaczone trójkąty, potasuj je dobrze i ułóż znowu w pierwotny kształt. | Najlepiej uczymy się, gdy uczymy się wszystkimi zmysłami, także zmysłem dotyku, np. układając elementy układanki… |
4 | Zeszyt,być może
słownik |
Napisz sobie po polsku 10 rzeczy, które ci najbardziej smakują. Jeśli ich nie znasz po niemiecku, to sprawdź w słowniku i też zapisz w zeszycie. | Fajnie jest potrafić opisywać po niemiecku swoje życie, swoje ulubione, znienawidzone, wymarzone rzeczy…
Twój niemiecki ma służyć Tobie w Twoim życiu 😉 |
5 | Być możezeszyt i
słownik |
Wypełnij podaną ankietę. Jest ona całkowicie anonimowa i po wysłaniu danych możesz sobie obejrzeć statystyki, co odpowiadają inni ;).Jeśli jakichś słówek jeszcze nie znasz – zapisz sobie. | Ankieta dotyczy Ciebie i Twojego „dnia codziennego”. To różne proste pytania, które wypada rozumieć po niemiecku i na które wypada potrafić odpowiedzieć! |
6 | Głośnik dokomputera ;).
Być może także zeszyt i słownik |
Posłuchaj tej piosenki kilka razy, postaraj się POŚPIEWAĆ razem z piosenką! | Słuchanie niemieckojęzycznych piosenek, rozumienie ich, a tym bardziej współśpiewanie, to jedna z lepszych matod, aby poprawić swoje kontakty z niemieckim. |
7 | Zeszyt,ewentualnie
http:// de/ |
Wypisz sobie 10 lub 20 niemieckich czasowników. Odmień je wszystkie przez osoby i przypomnij sobie ich oba ważne czasy przeszłe. | Czasowniki to „dusza” języka. Warto sobie czasem zrobić takie proste ćwiczonko, żeby nie wyjść z wprawy. |
8 | Zeszyt,ewentualnie
słownik |
Narysuj sobie swoje własne drzewo genealogiczne i/lub „przyjacielskie”. Albo „drzewo” kogoś innego. Podpisz wszystkie koligacje rodzinne po niemiecku. | To m.in. dobra powtórka zaimków dzierżawczych – mój, moja, jej, jego, ich itp. |
9 | Zeszyt,ewentualnie
słownik |
Uświadom sobie, jakich 10 lub 20 niemieckich wyrazów nijak nie możesz zapamiętać. Każdy ma takie słabe punkty, nawet nauczyciele niemieckiego ;). Wypisz te wyrazy wolno i wyraźnie lewą ręką. | Pisanie lewą ręką naprawdę pomaga w zapamiętywaniu. Dzięki temu „spoglądamy” na dany wyraz inną półkulą mózgu niż zwykle. To niewielki „trik” z wielkim działaniem. Polecam! |
10 | http://www.wdrmaus.de/
kikaninchen.de /kikaninchen/ index.html literacycenter .net/lessonview _de.php# http:// europschool. nuxit.net/ test_allemand/ static.php? op=dico/ accueil_ dico_de.txt |
W niemieckim internecie jest cała masa ofert dla dzieci. Warto i tam zajrzeć. Twoje zadanie na dziś, to „pochodzić” sobie po tych podanych tu stronach, obejrzeć, co chcesz, posłuchać sobie… Jeśli się gdzieś pogubisz, to możesz zawsze zacząć od początku. | Dobre strony internetowe skierowane dla dzieci są graficznie doskonale dopracowane. Wiele rzeczy da się zrozumieć, bo zakres słownictwa jest ograniczony i wiele wynika z obrazków. Świetna zabawa nie tylko dla dzieci, serio. |
11 | Zeszyt,ewentualnie
słownik |
Znajdź 10 czasowników, które mają dokładnie SIEDEM liter. Najwięcej niemieckich czasowników ma właśnie 7 liter, więc nie powinno być tak trudno ;). Dodatkowa podpowiedź: one są wszystkie dwusylabowe. | Dobrze jest czasem schodzić z klasycznych ścieżek nauki i spoglądać na niemiecki jak na pogodną łamigłówkę. |
12 | Ewentualniemapa
Niemiec, ewentualnie zeszyt |
Wydrukuj sobie podaną tu mapkę NiemiecZadanie dla początkujących: przyporządkuj nazwy Bundeslandów numerom na mapie.
Zadanie dla średniozaawansowanych: nazwij wszystkie Bundeslandy, nie patrząc na podpowiedzi. Pytanie dla zaawansowanych: nazwij wszystkie Bundeslandy, nie patrząc na podpowiedzi. Do każdego Bundeslandu dopisz jego stolicę. |
Uczycie się niemieckiego. Nawet nie wypada nie mieć bladego pojęcia o rozmieszczeniu Bundeslandów. Niemcy są krajem związkowym (Bundesland) i przez to „pozycja” poszczególnych Bundeslandów jest nieporównanie ważniejsza niż „pozycja” naszych polskich województw. Naucz się ich. |
13 | http://agnieszka
drummer. wordpress. com/2011/ 11/25/puzzle-czasowniki- niemieckie/ |
Wydrukuj sobie układankę – puzzle z czasownikami, o której już kiedyś pisałam.Wystarczy pod rysunkiem kliknąć na „print”. Potnij ją dokładnie na zaznaczone trójkąty, potasuj je dobrze i ułóż znowu w pierwotny kształt (oczywiście nie patrząc na ekran i nie ściągając rozwiązania, tylko zaglądając w razie potrzeby do słownika ;)).Jeśli jakichś czasowników z układanki jeszcze nie znasz – zapisz sobie w zeszycie. | Najlepiej uczymy się, gdy uczymy się wszystkimi zmysłami, także zmysłem dotyku, np. układając elementy układanki… A na dodatek to fajna zabawa. |
14 | Zeszyt,ewentualnie
słownik |
Wypisz sobie 10 lub 20 przedmiotów, które teraz znajdują się w zasięgu twoich rąk (z rodzajnikami!). Jeśli nie znasz ich po niemiecku, to napisz najpierw po polsku, a następnie sprawdź w słowniku. | Otacza Cię jakiś świat. Próbuj skłaniać się do myślenia o tym świecie, o tym otoczeniu, po niemiecku. To taka prosta, a skuteczna łamigłówka umysłowa. |
15 | http://bildwoerter
buch.pons. eu/ static/all /bildwoerterbuch _bildwoerterbuch _online |
Kliknij na podany link. Znajdziesz tam słownik obrazkowy. Po lewej stronie jest lista głównych haseł. Kliknij na coś, co akurat Ciebie interesuje. Potem kliknij na jakieś dalsze, bardziej szczegółowe hasła. Pod większością obrazków wyświetlają się opisy z zielonym głośnikiem. Kliknij na głośnik – odsłuchasz sobie wymowę danego wyrazu po niemiecku. Po prostu pochodź sobie wirtualnie po niemieckojęzycznym świecie i go pozwiedzaj jak turysta w muzeum ;). | Tak naprawdę najprościej jest „trafić” do mózgu obrazem, a nie czarnymi literkami na białym tle. Ba, łatwo powiedzieć, ale skąd brać te wszystkie obrazy? Ze słownika obrazkowego! |
16 | http://db.tt/
zkj4AAfL |
Kliknij na podany link. Znajdziesz tam znaki drogowe do wydrukowania (3 strony). Jeśli nie masz pod ręką drukarki, to wystarczy, jeśli rozwiążesz to zadanie na ekranie.W każdej z trzech tabel przyporządkuj niemieckie określenia znaków właściwym znakom. | Zakładam, że raczej znamy te znaki drogowe. A jeśli nawet nie wszystkie znamy, to łatwo się domyślić, co oznaczają. W porównaniu z samymi znakami, ich opisy brzmią często „skomplikowanie”. Chcę tu udowodnić, że nawet, jeśli nie wszystkie słowa rozumiecie, uda się Wam domyślić, co do czego pasuje. |
17 | zeszyt,być
może słownik |
Przeczytaj uważnie poniższy tekst. Znajdź w nim 15 błędów. | Poprawianie błędów, zwłaszcza swoich własnych, to bardzo skuteczna metoda nauki, wierzcie mi. Większość ludzi nie lubi tego robić, a szkoda. Robiąc korektę musimy się bardzo wnikliwie zająć tekstem, czasem nawet „porządniej” niż pisząc go… |
18 | być możezeszyt | Zapoznaj się z filmem o „dürfen”, następnie rozwiąż podane poniżej ćwiczenia. | „dürfen” to bardzo ważny czasownik, warto go dobrze poznać! |
19 | duża kartkapapieru,
kolorowe pisaki |
Przerysuj i przepisz sobie bardzo uważnie załączoną tabelkę. Powieś gdzieś, gdzie często spoglądasz. Chodzi mi naprawdę o ODRĘCZNE przerysowanie, a nie wydrukowanie! | To jedna z głównych tabeli gramatycznych języka niemieckiego. Bardzo ważna, bo dotyczy „problemu”, który większość uczących się niemieckiego uważa za jeden z najgorszych w niemieckim… |
20 | drukarka,nożyczki,
zeszyt |
Wydrukuj sobie układankę – puzzle z rzeczownikami. Do rzeczowników dopisz rodzajniki. Potnij ją dokładnie na zaznaczone trójkąty, potasuj je dobrze i ułóż znowu w pierwotny kształt (oczywiście nie patrząc na ekran i nie ściągając rozwiązania, tylko zaglądając w razie potrzeby do słownika ;)).Jeśli jakichś rzeczownikó z układanki jeszcze nie znasz – zapisz sobie w zeszycie. | Kolejna układanka jako pomoc do zrobienia czegoś „rękami”. Weź swój niemiecki w swoje ręce ;), nikt tego za Ciebie nie zrobi ;). |
21 | być możesłownik i
zeszyt |
Poniżej podaję linki do kilku „minigier” do zabawy na dziś ;). Jeśli coś wyda ci się całkiem nowe, to sobie zapisz.
Gry z http://www.leraningapps.org
|
Nie zawsze nauka musi być monontonna. Ba, nawet w ogóle nie powinna być! Warto odkrywać różne sposoby kontaktu z niemieckim, naukę potraktować trochę jak zabawę i/lub nieagresywną rywalizację z sobą samym. |
22 | Tabelaz dnia
19 😉 |
Odpowiedz poprawnie na pytania w ankiecie | Końcówki przymiotników uchodzą w niemieckim za „tragedię” dla obcokrajowców. Na to pomaga a) uświadomienie sobie, jakie to wszystko wbrew pozorom jest logiczne b) nauczenie się tabeli z dnia 19 i c) ćwiczenia, ćwiczenia, ćwiczenia… |
23 | http://www.goethe.de/
lrn/prj/ gad/ deindex. htm |
Instytut Goethego ma na swojej stronie internetowej doskonałe materiały do ćwiczeń. Wejdź tam przy pomocy podanego linka. Spróbuj najpierw ze słuchu zrozumieć ile się da, a potem przeczytaj sobie wszystko czarno na białym. | Chcąc znać niemiecki musisz się też osłuchać z językiem mówionym. A to trochę trudne, bo często brakuje dobrych materiałów. Tu na tych podcastach możesz ćwiczyć do woli… |
24 | wyobraźnia 😉 | Dziś wspólnie piszemy opowiadanie (w komentarzach pod spodem).Oto reguły gry.
Każdy może na raz napisać nie więcej niż 3 zdania. Cała historia ma się jakoś logicznie rozwijać, tzn. proszę o zdania na temat. Możecie wziąć udział dowolną ilość razy, ALE nie raz za razem, między każdym dwoma Twoim wpisem musi być przynajmniej jeden wpis kogoś innego. Postaram się moderować Wasze komentarze szybko, ale jeśli będę miała na raz 2 lub więcej wersji kontynuacji historii, to wybiorę tę, która jest ciekawsza lub/i poprawniej napisana. |
Po to, aby się wspólnie kreatywnie pobawić ;). |
25 | http://agnieszka
drummer. wordpress. com/2010/01/15/ czasowniki- czasowniki- niemieckie/, zeszyt |
Pod podanym linkiem znajdziesz spis 100 najważniejszych niemieckich czasowników. Dlaczego najważniejszych? Bo najczęściej używanych!Zajmij się porządnie tymi czasownikami. Sprawdź, czy wszystkie prawidłowo rozumiesz. Jeśli nie – zapisz je sobie w zeszycie. Jeśli chcesz, zrób z nimi karteczki do nauki. Jeśli chcesz, podziel je sobie na różne listy: np. alfabetyczną. Albo według „typów”: czasowniki modalne, czasowniki rozdzielnie złożone, czasowniki zwrotne, czasowniki z „regularnym” Perfektem i z nieregularnym itp. Po prostu „polub” ten spis i się nim kreatywnie zajmij. | Ucząc się niemieckiego warto zwrócić uwagę na różne wyjątkowo ważne „składniki” tego języka. Jednym z takich składników są bez wątpienia czasowniki, a właśnie zwłaszcza te najczęściej używane, bo po co np. uczyć się czasownika „szeptać” albo „skrobać”? Oczywiście, KIEDYŚ i takie rzadsze czasowniki mogą się przydać, ale NAJPIERW opanujmy te najczęstsze, to taki pociąg ekspresowy w kierunku opanowania języka. Dopiero gdy już dojedziemy do celu będziemy sobie robić niespieszne wypady pociągami podmiejskimi w celu zwiedzania całej pięknej okolicy ;). |
26 | drukarka,nożyczki
mTkE2rZS |
Dziś ostatnia układanka naszego majowego wyzwania. Tym razem puzzle zupełnie indywidualne – „zrób to sam” ;). Wydrukuj sobie PUSTE puzzle i wpisz w trójkąty to, co KONKRETNIE TOBIE jest potrzebne. Wklejam poniżej prosty przykład. Dla tych z wWas, którzy uczą innych załączam link do wersji w PowerPoint, wtedy możecie to sobie na komputerze znacznie wygodniej „obrobić” na własne potrzeby. | Na swoich kursach, lekcjach itp. ciągle musicie się uczyć jakichś nowych słówek… Więc róbcie sobie takie układanki, to fajna, a jednocześnie skuteczna zabawa. |
27 | http://www.kursy
niemieckiego. de |
Zarejestruj się w moim nowym portalumetodaAD.pl.
(jeśli jeszcze nie jesteś zarejestrowana/zarejestrowany). Z okazji Wyzwania Majowego dostaniesz automatycznie 151 punktów, żeby przerobić kilka pierwszych lekcji. Ten kurs jest idealny dla wszystkich od początku nauki do poziomu ok. B1. |
„Metoda AD” to wynik kilku lat mojej pracy… To kurs prosto, szybko i zrozumiale prowadzący przez najważniejsze zagadnienia języka niemieckiego. Wyrabia dużą systematyczność pracy, co jest zbawienne dla wyników nauki. Polecam! Ale najlepiej przekonajcie się sami. |
28 | http://db.tt/L7Z0AcVr | Posłuchaj uważnie nagranego dialogu (trwa prawie minutę). Zadanie 1: SPISZ ten dialog ze słuchu (prawidłowy tekst podam oczywiście jutro). Zadanie 2: Nawet jeśli nie rozumiesz 100%, spróbuj wychwycić następujące informacje: a) Jak nazywa się sprzedawca szafy? b) Na którym piętrze mieszka właściciel szafy? c) Jaką wysokość ma szafa? d) Za ile szafa zostanie sprzedana? e) O której godzinie szafa zostanie odebrana? | Osłuchuj się z brzmieniem autentycznego niemieckiego kiedy tylko masz taką okazję. Często „zderzenie z rzeczywistością” może być frustrujące ;). Ale naprawdę MOŻNA się osłuchać, tylko trzeba to ćwiczyć tak jak i pisanie, czytanie, mówienie… |
29 | AKTUALNEWIADO
MOŚCI po niemiecku |
Kliknij na podany link. Znajdziesz tam aktualnie wiadmomości z całego świata – oczywiście po niemiecku. Spróbuj zrozumieć choć trochę, z grubsza, z nagłówków i tytułów. | Spotkanie z autentycznymi niemieckimi tekstami może być dość frustrujące, bo pokazuje nam, że nie wszystko jeszcze rozumiemy… Ale to nie szkodzi, kiedyś w końcu zrozumiemy ;). Warto zaglądać do aktualności po niemiecku, bo z języka polskiego wiemy z grubsza „o czym akurat mowa” na świecie i tym łatwiej nam coś zrozumieć. |
30 | być możesłownik;
różne składniki (przepis na NUTELLA KUCHEN poniżej) |
Zrozumieć przepis na ciasto z nutellą, a najlepiej je sobie od razu upiec! | Nagradzaj się! Dziś trzydziesty dzień majowego wyznania, prawie doszliśmy do końca naszego niemieckiego maratonu. Gratuluję! Jeśli uczyłaś/uczyłeś się z nami regularnie, to był to kawał dobrej roboty! Ale nie samą nauką człowiek żyje i podchodzi do niej też inaczej, jeśli ma jakieś autentycznie miłe perspektywy. Naszą dzisiejszą miłą perspektywą jest der Nutellakuchen – przepis (das Rezept) poniżej. Smacznego! |
.
.
WSZYSTKIM KILKUSET OSOBOM BIORĄCYM UDZIAŁ W WYZWANIU BARDZO DZIĘKUJĘ ZA WSPÓLNĄ ZABAWĘ!
Pozdrawiam wszystkich – a tym razem zwłaszcza uczestników „wyzwania” – bardzo serdecznie i do usłyszenia/zobaczenia itp. na różnych dalszych akcjach związanych z niemieckim!
Maj z wyzwaniami był świetny. Codziennie niespodzianka. Co tydzień na zajęciach zdawałam relację co było.nowego. Pozdrawiam
Dzień dobry Pani Agnieszko!
Dzisiaj na kursyniemieckiego.de jest ćwiczenie, w którym nie jestem pewny zdania 18: Mam na imię Piotr. Teraz mam dylemat, czy mam użyć ich heiße czy też Mein Name ist.
Co do wyzwania majowego jestem Pani bardzo wdzięczny. Tak ciekawy niemiecki to tylko u Pani. Nie wiem, czy gdziekolwiek indziej znajdę tak fajne zadania i w ogóle.
Także jeszcze raz dziękuję bardzo i pozdrawiam
Jakub Jeliński
Mam nadzieję, że następne akcje związane z niemieckim będą równie ciekawe.
W kursie na kursyniemieckiego.de z zasady wymagam wyłącznie tego, co już było wyjaśnione i przerobione wcześniej w tym kursie 😉 Więc nie powinno być takich dylematów ;).
Pozdrawiam!
Bardzo dziękuje za „majowe wyzwanie”urozmaiciło moją przygodę z niemieckim językiem,pomogło mi” rozwinąć skrzydła”aczkolwiek jestem trochę „do tyłu”jednak w swoim czasie realizuję zadania:)
Serdecznie pozdrawiam Panią Agnieszko i wszystkich,którzy wyzwanie podjęli!!
Bardzo dziękuję Pani Agnieszko za to wyzwanie! Szkoda, że to już koniec, bo było naprawdę bardzo miło. Dzięki Pani wreszcie nauczyłam się nazw i lokalizacji Bundeslandów, nazw znaków drogowych i odwiedziłam mnóstwo ciekawych stron, o których istnieniu nie wiedziałam. Mimo, że jestem na wyższym poziomie językowym, to jeszcze nigdy nie uczyłam się w tak interaktywny i ciekawy sposób. Nauka przez zabawę i systematyczność to jest to! Jeszcze raz bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam 🙂
Dziękuję Pani Agnieszko!!!
Danke 🙂
viele dank;))
NIE DA SIE WYBRAC JEDNEGO…bo ok 90% bylo super 🙂
W Kociele Katolickim po „Majowym” jest „Czerwcowe”…moze zatem cd wyzwan…
Dziekuje za Pani prace i tu (Jezyk niemiecki) i kurs metoda AD…bardzo mi to pomaga w mobilizacji do nauki
Pozdrawiam