Oto Twoje zadanie na dziś:
Dzień | 3 |
Co będzie potrzebne? | https://agnieszkadrummer.wordpress.com/2011/02/23/przymiotniki-niemieckie, ewentualnie zeszyt |
Co masz zrobić? | Wydrukuj sobie układankę – puzzle z przymiotnikami, o której już kiedyś pisałam.Wystarczy pod rysunkiem kliknąć na „print”. Potnij ją dokładnie na zaznaczone trójkąty, potasuj je dobrze i ułóż znowu w pierwotny kształt (oczywiście nie patrząc na ekran i nie ściągając rozwiązania, tylko zaglądając w razie potrzeby do słownika ;)).
Jeśli jakichś przymiotników z układanki jeszcze nie znasz – zapisz sobie w zeszycie. |
Po co? | Najlepiej uczymy się, gdy uczymy się wszystkimi zmysłami, także zmysłem dotyku, np. układając elementy układanki… A na dodatek to fajna zabawa. |
Ile czasu zajęło Wam ułożenie całości??
No to klops 😦 nie mam drukarki… i co teraz?
odrysować sobie ręcznie? Nic innego mi nie przychodzi do głowy ;).
Na to samo wpadłem:-)
W sumie to proste figury, da się zrobić ;). Najlepiej na papierze w kratkę z linijką ;).
Wstaje rano, robię wyzwanie i nie umiem się doczekać kolejnego, to jest cudowne. 🙂
Dzień dobry Pani Agnieszko!
To jest tłumaczenie przymiotników:
Przymiotnik pierwotny Przymiotnik (przeciwieństwo)
Klein- mały Groß- duży
Bunt- mieszany Einfarbig- jednobarwny
Weich- miękki Hart- twardy
Teuer- drogi Billig- tani
Arm- biedny Reich- bogaty
Laut- głośny Leise- cichy
Hoch- wysoki Tief- niski
Alt- stary Jung- młody
Ernst- poważny Lustig- zabawny
Dick- gruby Dünn- szczupły
Häßlich- brzydki Schön- ładny
Selten Häufig
Interessant- ciekawy Langweilig- nudny
Schwach- słaby Stark- silny
Sauber- czysty Schmutzig- brudny
Faul- leniwy Fleißig- wysportowany
Hungrig- głodny Satt- syty
Naß- mokry Trocken- suchy
Lose- luźny, lekkomyślny, zły, figlarny Fest- mocny, twardy, niewzruszony
Wenig- mało, niewiele Viel- dużo
Kurz- krótki Lang- długi
Schnell- szybki, prędki Langsam- powolny
Dumm- głupi Klug- mądry
Richtig- prawdziwy Falsch- fałszywy
Einfach- łatwy Schwierig- trudny
Eckig- kanciasty, niezdarny Rund- okrągły, zaokrąglony
Dunkel- ciemny Hell- jasny
Mutig- odważny Feige- tchórzliwy
Wach- rozbudzony, żwawy, czujny Müde- zmęczony
Schwer- ciężki Leicht- lekki
Kalt- zimny Warm- ciepły
Frech- bezczelny Brav- dzielny, grzeczny
Böse- zły Gut- dobry
Gerade- parzysty, prosty Schief- skośny, ukośny
Stumpf- rozwarty, tępy Scharf- ostry, przenikliwy, gwałtowny, bystry
Breit- szeroki Schmal- wąski
Süß- słodki Sauer- kwaśny, kiszony
Krank- chory Gesund- zdrowy
Pozdrawiam
Jakub Jeliński
Dziękuję w imieniu innych ;).
Tu jeszcze:
bunt – kolorowy
selten – rzadki
häufig – częsty
fleißig – „wysportowany”? zawsze myślałam, że „pilny”
oczywiście, że „pilny”! Czyżby gdzieś była pomyłka?
To jeszcze jedna para do tabeli
Selten- rzadki, nadzwyczajny, osobliwy Häufig- częsty
Jako, że wszystkich słówek nieznałem, a część wyparowała mi z pamięci (patrzę na słówko, kojarzę, że się go uczyłem, ale nie mogę sobie przypomnieć znaczenia), to podzieliłem sobie zadanie na porcję i zrobiłem około 1/3.
Może Pani mniej więcej określić liczbę godzin potrzebną do opanowania języka na poziomie średniozaawansowanym?
Pisałam już o tym kiedyś:
https://agnieszkadrummer.wordpress.com/2010/12/10/plynne-mowienie/
oraz
https://agnieszkadrummer.wordpress.com/2010/07/17/zapis-postepow/
Witam Panią, zadanie zgodnie z poleceniami wypełnialam, były czasami przerwy na posiłki i spacer, choć niektórymi miałam trudności ale je pokonałam za pomocą słownika (w którym w wyrazach jest „ss” ). A zatem najpierw podaję te łączenia które sprawiły mi trudności:
schief-gerade (krzywy-prosty)
breit-schmal (szeroki-wąski)
scharf-stumpf (ostry-tępy)
rund-eckig (zokrąglony-kanciasty)
lose-fest (luźny-stały)
feige-mutig (tchórzliwy-odważny)
selten-haeufig (rzadki-częsty),
a pozostałe to:
klein-groB (mały-duży), billig-teuer (tani-drogi), gesund-krank (zdrowy-chory), kalt-warm (zimny-ciepły), interessant-langweilig (interesujący-nudny), wenig-viel (mało-dużo), arm-reich (biedny-bogaty), klug-dumm (mądry-głupi)
alt-jung (stary-młody), dick-dumm (gruby-cienki), weich-hart (miękki-twardy), teuer-billig (drogi-tani), dunkel-hell (ciemny-jasny), gut-bose (dobrze-żle), schwer-leicht (trudny, ciężki-łatwy), arm-reich (biedny-bogaty), bund-einfarbig (barwny-bezbarwny), schmutzig-sauber (brudny-czysty), sauber-suB (gorzki-słodki), brav-frech (grzeczny-niegrzeczny, frechowny), mude-wach (zmęczony-rozbudzony), schwierig-einfach (trudny, ciężki-łatwy, prosty), schon-haBlich (piękny-brzydki), tief-hoch (głęboki-wysoki) coś mi to nie pasuje nie „płytki” czyli „flach”!, laut-leise (głośno-cicho), od faulentzen (leniochować) faul-fleiBig (leniwy-pracowity), hungrig-satt (głodny-syty), od trocken(suszyć) trocken-naB (suchy-mokry), lose-fest (luźny-stały), wenig- viel (mało-dużo).
Nie mam przestawinej trzcionki na niemiecki, a więc są błędy, bo brak „u”, „a”, „o” z kropkami
Serdecznie pozdrawiam i życzę dużo słonka w wolne dni.
Elżbieta
uwaga, „dünn” to cienki, a „dumm” to głupi. Łatwo o pomyłkę ;).
I jeszcze jedno: jeśli się nie ma ulautów (czyli niemieckiej klawiatury), to zawsze można pisać
ä jako ae
ö jako oe
ü jako ue
ß jako ss
Taka jest ogólnie przyjęta zasada, na całym świecie.
Ogólnie: gratuluję pilności! :).
Układanka w sam raz na przedmaturalne ćwiczenia! :))
Pani Agnieszko!
Jestem bardzo z niej zadowolony. napisałem sobie wszystko i mam nadzieję, że to zapamiętam w całości. Niektóre słówka były mi już znane- nie było z tym problemu.
Pani Ago!
Biorę w tym udział także i układankę ułożyłem. Nie pochwalę się czasem, bo nie sprawdzałem, ale zawsze może być szybciej. Dziękuję za te majowe wyzwania- są bardzo ciekawe.
Ćwiczenie super, rozwiązywałam je około 1,5 godziny. Też musiałam zaglądać do słownika. Pani Agnieszko, prośba. Czy mogę udostępnić to ćwiczenie moim koleżankom z Uniwersytetu Trzeciego Wieku? Tylko to jedno i z podaniem autora? Chciałabym, żeby zobaczyły, jak się można bawić podczas nauki.
Oczywiście, proszę bardzo!
no, no, nie podejrzewałam, że puzzelki dadzą tyle satysfakcji 😉
Pozdrawiam
do jutra 🙂
no, no nie podejrzewałam, że puzzelki sprawią tyyyle radości 😉
do jutra!
Dziękuję w imieniu „nieco” starszych uczennic języka niemieckiego. Może przybędzie Pani fanek?
Bardzo szanuję starszych uczniów/uczennice. Wiem, że mają trochę trudniej, więc tym bardziej ich/je podziwiam.
20 minut zajęło mi to zadanie, ale wykonałam całe! Na początku nie mogłam skojarzyć jaki kształt ma mieć ta układanka i słówka skakały mi przed oczami, ale ostatecznie dałam radę 😉
Gratuluję! 🙂